Gå til hovedinnhold

[4] Brev fra NAV til ASD: Rett til kontantytelser innen EØS-området (21.06.2019)

[Brev 4 av 7 som jeg har lagt ut.]

Dette brevet er lagt ut av Arbeids- og sosialdepartementet på «Tidslinje: Feilpraktisering av EUs trygdeforordning».

Jeg har konvertert det fra PDF-format til ren tekst.

Jeg har lagt ut i alt syv brev, se denne oversikten.
 
21. juni 2019
 
Brev fra NAV til ASD: Rett til kontantytelser innen EØS-området (21. juni 2019)

«Rett til kontantytelser innen EØS-området – (EF) forordning 883/2004
artikkel 21» (PDF)

Arbeids- og sosialdepartementet
Pb 8019 Dep
0030 OSLO

     Unntatt offentlighet

Deres ref.: Vår ref.: 19/71  Vår dato: 21.06.2019

Saksbehandler: XXX // Regelverk og system

Rett til kontantytelser innen EØS-området - (EF) forordning 883/2004 artikkel
21

Det vises til tidligere korrespondanse vedrørende rett til kontantytelser
under midlertidige opphold i andre EØS-land og anvendelsen av forordning 883/2004 artikkel 21.
Departementet ga i brev, datert 5. mars 2019, tilslutning til at etaten endrer sin praksis slik at forordning
883/2004 artikkel 21 kommer til anvendelse også på kortvarige opphold, og slik at man fra norsk
side ikke kan stanse eller avslå en kontantytelse kun på grunnlag av at brukeren skal oppholde seg i et
annet EØS-land.

Departementet ba i over nevnte brev om at direktoratet vurderer rammer/tiltak som gjør at etaten har kontroll på sakene og at krav til aktivitet for å ha
rett til ytelsen i kapittel 8 og 11 overholdes. Departementet ba om tilbakemelding på hvilke tiltak direktoratet tenker å sette i verk og hvordan
direktoratet vil følge dette opp.

Vedr sykepenger

Når den sykmeldte leverer krav om sykepenger gjennom dagens digitale selvbetjeningsløsning får de spørsmål om de har oppholdt seg i utlandet.
Svarer de ja på dette spørsmålet blir de veiledet til å levere søknad om å beholde sykepenger under utenlandsopphold digitalt. Det vil ta noe tid å
endre denne digitale løsningen, men Arbeids- og velferdsdirektoratet ser for seg at det kan utvikles en ny digital selvbetjeningsløsning som forenkler
søknadsprosedyrene ved at løsningen skiller på opphold innenfor- og utenfor EØS-området. En slik digital løsning vil stille de samme kravene til kontroll
av utenlandsoppholdet, men vil forenkle dialogen mellom den sykmeldte og NAV ved opphold innenfor EØS-området.

Siden søknaden om utenlandsopphold i dag er en integrert del av den digitale selvbetjeningsløsningen for sykepenger vil NAV inntil videre be om søknad for
å beholde sykepenger under midlertidig utenlandsopphold i et annet EØS-land. Det vil fortsatt være et krav at den

[side 1 av 3]

sykmeldte må avklare utenlandsoppholdet med behandleren og arbeidsgiveren, samt at det ikke forhindrer NAVs kontroll og oppfølging. Det antas at
folketrygdloven § 8-9 tredje ledd fremdeles vil kunne benyttes som hjemmel for slik søknad. I mange tilfeller mottar NAV Arbeid og Ytelse krav om
sykepenger med informasjon om utenlandsopphold uten at brukeren har søkt om å beholde sykepenger i utlandet. Med praksisendringen som skal innføres ser vi
at saksbehandlingen av disse sakene kan forenkles. Vi vil innføre en praksis som innebærer at NAV Arbeid og Ytelse avklarer utenlandsoppholdet med NAV-
kontoret. Dersom utenlandsoppholdet ikke har vært til hinder for NAVs oppfølging kan utbetalingen av sykepenger fortsette uten søknad om
utenlandsopphold.

Vedr ytelser etter kapittel 9

På grunn av den generelle varigheten på ytelser etter kapittel 9, gjelder denne problemstillingen i hovedsak for pleiepenger for pleie av syke barn.
Fordi regelen likevel gjelder for alle ytelsene, omtales det her som ytelser etter kapittel 9.

For ytelser etter kapittel 9 gjelder ikke de samme krav til kontroll og oppfølging som for sykepenger. NAV skal derfor ikke vurdere om
utenlandsopphold er til hinder for kontroll og oppfølging, men vi skal vurdere om barnets sykdom kan forverres eller forlenges ved opphold i
utlandet. NAVs praksis på dette området i dag er at personer som mottar stønad etter kapittel 9 kan beholde ytelsen ved opphold i utlandet i inntil
åtte uker etter § 9-4, og utover dette for opphold i EØS-området i henhold til artikkel 21. Det vil således ikke være behov for praksisendring på
kapittel 9 som følge av denne avklaringen.

Vi ser også for oss å lage en digital søknad om å beholde ytelsen ved opphold i utlandet tilsvarende den som er laget for sykepenger, og dermed gjøre det
lettere å skille mellom opphold innenfor og utenfor EØS-området.

Vedr arbeidsavklaringspenger (AAP)

Det vil generelt settes som krav at bruker må melde fra om opphold i andre EØS-land i perioder med tiltak og behandling. NAV må kjenne til varigheten på
oppholdet slik at aktivitetsplanen skal kunne tilpasses og eventuell oppfølging i utlandet planlegges hvis hensiktsmessig. Dette må anses som et
krav i henhold til plikten til å bidra til prosessen med å komme i arbeid i § 11-7. Det vil stilles krav om at det kan gjennomføres en aktivitetsplan
likeverdig med den bruker har i Norge og dermed har den ønskede fremdriften mot målet om å komme i arbeid, jf folketrygdloven 11-11. NAV tar sikte på å
sette en frist for en slik melding på minimum fire uker før oppholdet. Fristen vil innarbeides i rundskrivet og ligge som informasjon på nav.no, og
eventuelt annet informasjonsmateriell på NAV- kontorer. Videre legges det opp til at fristen fremgår i «orientering om rettigheter og plikter» som

Side 2 av 3

vedlegges vedtakene om AAP. Feriereiser, eller liknende, med naturlige opphold i aktivitetsplanen, vil være unntatt fra meldeplikten.

Generelt

Arbeids- og velferdsdirektoratet vil sende ut en fagmelding til alle NAV-kontorene om å endre praksis vedrørende midlertidig utenlandsopphold
innenfor EØS-området i henhold til Trygderettens forståelse av EØS-forordning 883/2004 artikkel 21. Tilsvarende vil rundskriv oppdateres i henhold vår
beskrivelse i dette brevet. Endringen vil gjelde med virkning fremover i tid. Praksisendringen vil innebære at NAV-kontorene ikke kan avslå søknad om
utenlandsopphold kun på bakgrunn av at brukeren skal oppholde seg i et annet EØS-land. Pågående klagesaker, vil vurderes etter ny praksis. I den grad
departementet har noen synspunkter på vår redegjørelse, ber vi om tilbakemelding.

Med hilsen

Liv Tove Espedal                      ■■■■■■■I
kontorsjef                            seniorrådgiver
Seksjon ytelsesfag                    Seksjon ytelsesfag

Dette dokumentet er godkjent elektronisk og har derfor ingen signatur

Kopi til
XXX
XXX
XXX

Side 3 av 3

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

[6] Brev fra NAV til ASD: Rett til kontantytelser under opphold innen EØS (27.10.2019)

[Brev 6 av 7 som jeg har lagt ut.] Dette brevet er lagt ut av Arbeids- og sosialdepartementet på « Tidslinje: Feilpraktisering av EUs trygdeforordning ». Jeg har konvertert det fra PDF-format til ren tekst. Jeg har lagt ut i alt syv brev, se denne oversikten .   27. oktober 2019    Brev fra NAV til ASD: Rett til kontantytelser under opphold innen EØS (27. oktober 2019) «Rett til kontantytelser under opphold innen EØS» ( PDF ) [12 sider] Arbeids- og sosialdepartementet Pb 8019 Dep 0030 OSLO Deres ref.: Vår ref.: 19/71 Vår dato: 27.10.2019 Saksbehandler: [strøket over] Regelverk og rutiner Rett til kontantytelser under opphold innen EØS EØS-forordningen Innledning Gjennom noe tid har Arbeids- og velferdsetaten vurdert retten til å ta med seg kontantytelser innad i EØS. Dette etter at Trygderetten i 2017/2018 avsa flere kjennelser der de la til grunn at trygdeforordning 883/2004 artikkel 21 gir rett til ytelser som sykepenger og arbeidsavklaringspenger under midlertidig o

Utvalgte brev som er lagt ut på tidslinjen om feilpraktisering av EUs trygdeforordning

Jeg har konvertert syv brev som Arbeids-og sosialdepartementet har lagt ut på tidslinjen om feilpraktisering av EUs trygdeforordning til tekst. Jeg har konvertert alle filene fra PDF til tekst, noen av originalfilene inneholder kun bilder av tekst. (Jeg brukte programmet ABBYY FineReader 14 for tekstgjenkjenning (OCR).) Brevene er lagt ut på hver sin side på denne bloggen, denne siden inneholder derfor bare en oversikt over dem.Disse brevene er, i kronologisk rekkefølge: [1] Brev fra NAV til ASD: Adgangen til eksport av kontantytelser innad i EØS-området (20. desember 2018) Brev fra NAV til ASD: « Adgangen til eksport av kontantytelser innad i EØS-området – spørsmål om forståelse av trygdeforordning 883/2004 artikkel 21 » ( PDF ) [5 vedlegg] [2] Brev fra NAV til ASD:  Kontantytelser under midlertidige opphold i andre EØS-land spørsmål om anvendelsen av forordning 883/2004 artikkel 21 (24. januar 2019)     « Kontantytelser under midlertidige opphold i andre EØS-land spørsmål

[2] Brev fra ASD til NAV – Eksport av kontantytelser innen EØS-området (24.01.2019)

[Brev 2 av 7 som jeg har lagt ut.] Dette brevet er lagt ut av Arbeids- og sosialdepartementet på « Tidslinje: Feilpraktisering av EUs trygdeforordning ». Jeg har konvertert det fra PDF-format til ren tekst. Jeg har lagt ut i alt syv brev, se denne oversikten .   24. januar 2019 Brev fra NAV til ASD: Kontantytelser under midlertidige opphold i andre EØS-land spørsmål om anvendelsen av forordning 883/2004 artikkel 21 (24. januar 2019) «Kontantytelser under midlertidige opphold i andre EØS-land spørsmål om anvendelsen av forordning 883/2004 artikkel 21» ( PDF ) Arbeids- og sosialdepartementet Pb 8019 Dep 0030 OSLO Deres ref.: Var ref.: 19/71 Var dato: 24.01.2019 Saksbehandler: XXX // Kontor for familieytelser Kontantytelser under midlertidige opphold i andre EØS-land - spørsmål om anvendelsen av forordning 883/2004 artikkel 21 Vi viser til vårt brev av 20. desember 2018 og senere kontakt i saken. Generelt om problemstillingen Som nevnt i vart brev av 20. desember